سومین فراخوان جذب مدرسان حق التدریس دروس «معارف اسلامی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» دانشگاه فرهنگیان
به اطلاع اساتید، متخصصان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی میرساند، دانشگاه فرهنگیان که مأموریت تربیتمعلم طراز انقلاب اسلامی ایران را مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد، در راستای ارتقای کمی و کیفی آموزش دروس 16 واحدی «معارف اسلامی» و 19 واحدی «تعلیم و تربیت اسلامی»، توسط دبیرخانه هماهنگی گروههای معارف و تربیت اسلامی درصدد است از ظرفیت اساتید محترم سایر دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز آموزش عالی و آموزشوپرورش با شرایط ذیل بهصورت «حقالتدریس» بهره گیرد.
این فراخوان ویژه اساتیدی است که در فراخوانهای قبلی شرکت نکرده باشند.
شرایط عمومی:
تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، تدین به اسلام و تعهد و اعتقاد به انقلاب اسلامی، ولایتفقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی، تخلّق به اخلاق عملی و رفتار مناسب با شئونات اسلامی و دانشگاهی، برخورداری از سلامت جسمی و روحی لازم، التزام به قوانین و مقررات صنفی و اخلاق حرفهای، برخورداری از حسن شهرت اخلاقی، عقیدتی و سیاسی، عدم اعتیاد به مواد مخدر، نداشتن سوابق محکومیت کیفری و انتظامی، عدم اشتهار به فسق و فجور و اعمال منافی عفت عمومی و رفتار خلاف حیثیت شغلی، عدم سابقه فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی و نداشتن سابقه وابستگی یا گرایش به سازمانها و تشکلهای محارب و معاند با نظام جمهوری اسلامی.
شرایط ویژه:
- داشتن سطحی متناسب از آگاهی و معارف دینی
- داشتن سوابق دفاع از آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی و سوابق ارزشمند عملی در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
- توانایی در جهت ارتقای دینی و پرورش نسل دانشجو، مؤمن، انقلابی، متعهد، امیدوار با هویت اسلامی
- التزام عملی به گسترش و تقویت ایمان، اعتقاد اسلامی، تهذیب و تزکیه نفس و افزایش باور عمومی نسبت به عقاید اسلامی و اعتلای روح معنویت و مکارم و فضائل اخلاقی
- التزام به گسترش و تقویت برنامههای اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و اعتقاد به بومیسازی علم در ساحتهای متنوع آن
شرایط اختصاصی:
- دارا بودن مدرک دکتری تخصصی از دانشگاههای معتبر داخل یا خارج کشور مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا دارا بودن سطح 4 حوزه علمیه از اولویت برخوردار است
- دانشجوی دکتری بهشرط ارائه گواهی قبولی آزمون جامع و یا گواهی اشتغال به تدوین رساله سطح 4 حوزه علمیه برای فضلای حوزههای علمیه
- بومی بودن و یا شهر همجوار بافاصله کمتر از دو ساعت با پردیس/ مرکز موردتقاضا
- رعایت جنسیت متناسب با پردیسها/مراکز تابعه دانشگاه
- دارا بودن مجوز دائم/موقت تدریس برای تدریس دروس معارف اسلامی در گرایش موردتقاضا (16 واحد) از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها متناسب با جدول شماره 1
- احراز «صلاحیت علمی/عمومی تدریس» برای تدریس دروس تعلیم و تربیت اسلامی در گرایش موردتقاضا (19 واحد) متناسب با جدول شماره 2 توسط کارگروههای علمی وعمومی دبیرخانه هماهنگی گروههای معارف و تربیت اسلامی (سازمان مرکزی)
- تبصره 1: متقاضیانی که دورههای آشنایی با آثار امام خامنهای، شهید مطهری، آیتالله مصباح یزدی را در قالب طرح بینش مطهر، طرح ولایت و غیره را گذرانده باشند در مصاحبه عمومی دانشگاه از امتیاز برخوردارند.
- تبصره 2: معلمان و دبیران متقاضی مأموریت آموزشی به پردیسها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان در صورت دارابودنِ شرایط سهگانه فوق و اختصاص سهمیه مأمور آموزشی از وزارت آموزشوپرورش به دانشگاه فرهنگیان، از سال جدید از اولویت در «مأموریت آموزشی» برخوردار خواهند بود.
جدول شماره 1: عناوین گرایشها و دروس 16 واحدی معارف اسلامی به شرح زیر است:
|
ردیف |
نام گرایش |
عناوین دروس هر گرایش |
|
1. |
مبانی نظری اسلام |
1. اندیشه اسلامی (1)- (مبدأ و معاد) |
|
2. اندیشه اسلامی (2)- (نبوت و امامت) |
||
|
3. انسان در اسلام |
||
|
4. حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام |
||
|
2. |
تاریخ و تمدن اسلامی |
1. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی |
|
2. تاریخ تحلیلی صدر اسلام |
||
|
3. تاریخ امامت |
||
|
3. |
انقلاب اسلامی |
1. انقلاب اسلامی ایران |
|
2. آشنایی با قانون اساسی |
||
|
3. اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) |
||
|
4. |
اخلاق اسلامی |
1. فلسفه اخلاق (با تکیهبر مباحث تربیتی) |
|
2. اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم) |
||
|
3. آیین زندگی (اخلاق کاربردی) |
||
|
4. اخلاق خانواده |
||
|
5. عرفان عملی در اسلام |
||
|
5. |
آشنایی با منابع اسلامی |
1. تفسیر موضوعی قرآن کریم |
|
2. تفسیر موضوعی نهجالبلاغه |
||
|
6. |
آشنایی با دانش خانواده و جمعیت
|
|
جدول شماره 2: عناوین گرایشها و دروس 19 واحدی تعلیم و تربیت اسلامی موردنیاز و رشتههای تحصیلی مرتبط به شرح زیر است:
|
گرایش |
عنوان درس |
رشته تحصیلی مرتبط متقاضیان |
|
گرایش نظام تربیت اسلامی
|
فلسفه تربیتی اسلام (فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران) |
* فلسفه تعلیم و تربیت، تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش (با اولویت گرایش تعلیم و تربیت اسلامی مندرج در مدرک دکتری و یا احرازشده از سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) * رشتههای حوزوی (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) |
|
فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسهای) در جمهوری اسلامی ایران/ اسناد، قوانین و سازمان آ.پ در ج.ا.ا. |
* فلسفه تعلیم و تربیت، تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش (با اولویت گرایش تعلیم و تربیت اسلامی مندرج در مدرک دکتری و یا احرازشده از سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) * رشتههای حوزوی (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) *مدیریت و برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشگاهی (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) |
|
|
نظام تربیتی اسلام |
عدم نیاز |
|
|
گرایش تاریخ تربیت اسلامی |
سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) |
* فلسفه تعلیم و تربیت، تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) * رشتههای حوزوی، رشتههای الهیات و معارف اسلامی (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) |
|
تاریخ اندیشه و عمل تربیتی در اسلام و ایران |
* فلسفه تعلیم و تربیت، تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش *تاریخ اسلام، تاریخ ایران، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) |
|
|
گرایش معلمی در اسلام |
اخلاق حرفهای معلم در اسلام |
*مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی، رشته اخلاق (گرایش اخلاق اسلامی و یا اخلاق کاربردی) * رشتههای حوزوی، رشتههای الهیات و معارف اسلامی (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) |
|
نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام |
* فلسفه تعلیم و تربیت، تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) * رشتههای حوزوی، رشتههای الهیات و معارف اسلامی، دانش اجتماعی مسلمین (به همراه سوابق علمی پژوهشی مرتبط با این درس) |
|
|
دروس جدید |
آشنایی با تجارب مدارس اسلامی معاصر |
* گرایشهای علوم انسانی بهویژه علوم تربیتی و روانشناسی، رشتههای حوزوی: مشروط به رزومه علمی و پژوهشی متناسب با سرفصلهای مصوّب هر یک از این دروس (موجود در سایت معاونت آموزش دانشگاه فرهنگیان- برنامه رسی) با نصاب چاپ یک کتاب یا سه مقاله علمی (پژوهشی، ترویجی یا تخصصی) مرتبط با هر سرفصل * سابقه فعالیت تربیتی مرتبط |
|
چالشهای تربیت اسلامی در دنیای معاصر |
||
|
ارزشهای تربیتی دفاع مقدس |
||
|
تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام |
تذکر: تنها به تقاضای افرادی ترتیب اثر داده خواهد شد که تناسب رشتهای در جدول فوق را دارا باشند و شرطِ مهمِ «به همراه سوابق (رزومه) علمی پژوهشی مرتبط با این درس» نیز رعایت شده باشد.
فرایند و نکات مهم ثبتنام:
متقاضیان میتوانند جهت ثبتنام و بارگذاری مدارک موردنیاز به آدرس ذیل مراجعه نمایند:
https://maaref.cfu.ac.ir/fa/form_data/add/form_id=4692
- نکته 1: پرونده متقاضیان بر اساس مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه مذکور موردبررسی و ارزیابی اولیه قرار میگیرد و از واجدین شرایط و مطابق نیاز این دانشگاه، برای انجام مصاحبه علمی و عمومی دعوت به عمل میآید.
- نکته 2: ملاک ارزیابی اولیه علمی مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه مذکور خواهد بود و کیفیت و چگونگی بارگذاری و عدمبارگذاری مستندات در سایت مذکور و اشکالات مترتبه بر عهده متقاضی است. (دانشگاه به مدارک و مستندات ناقص و ارسالی پس از پایان وقت فراخوان، هیچگونه ترتیب اثری نخواهد داد)
- نکته 3: دانشگاه در قبول یا رد ثبتنامها مختار بوده و ارسال مدارک هیچ حقی را در جهت استخدام، جذب و به کاریگیری و غیره برای متقاضی ایجاد نمیکند.
- نکته 4: در مورد نیروهای مأمور آموزشی از آموزشوپرورش به دانشگاه فرهنگیان ضوابط و مقررات اداری آن تابع بخشنامه معاونت طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه است.
- نکته 5: اعلام نتیجه صرفاً از طریق سامانه مذکور خواهد بود.
- نکته 6: متقاضیان پذیرفتهشده نهایی توسط دانشگاه، به مدیران گروه معارف و تربیت اسلامی پردیسها و مراکز استان موردتقاضا معرفی خواهند شد.
مهلت ثبتنام:
1401/05/26 لغایت 1401/06/06
دبیرخانه هماهنگی گروههای معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان