دبیرخانه هماهنگی گروه های آموزشی معارف و تربیت اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در دوره بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی معارف اسلامی:

هدف از ارائه دروس معارف در دانشگاه تأثیرگذاری آنها بردانشجومعلمان است

 

حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در چهارمین دوره آموزشی و دانش افزایی و بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان که در قم برگزار شد ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و خیر مقدم به استادان و اعضاء هیات علمی دانشگاه و تشکر از همکاری مدیران و معاونت آموزشی دانشگاه و مدیریت استانی قم بعنوان میزبان این برنامه، به تبیین اهداف این دوره آموزشی پرداخت.

وی گفت: امیدواریم با شناخت و معرفت نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها شهیده راه ولایت و ام ابیها، بتوانیم از اصول حاکم بر زندگی خانوادگی و مشترک آن بانوی بزرگوار و الگو، درس گرفته وکانون خانواده های اسلامی و ایرانی را در جامعه اسلامی از تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و جنگ و تهدیدات نرم  مصونیت بخشیده و خانواده و فرزندان سالمی را برای خدمت به مردم و جامعه و یاری دین خدا تربیت نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اهمیت دروس معارف افزود: گرایش انسان به دین امری ذاتی، عمیق و ریشه دار است. دین و دین ورزی نه تنها تأمین کنندة بسیاری از نیازهای انسان، بلکه خود نیازی بنیادین و نهفته در ژرفای وجود آدمی است و دین کمک کننده به تامین سعادت و کمال نهایی انسان جهت قرب به خداوند و فراهم آوردن تحقق هرچه بیشتر حیات طیبه در زندگی انسان ها و تکرار سخن انبیاست .

وی در ادامه افزود: دروس معارف علاوه بر توانمندسازی فرد در امور دینی، بال تعهد را نیز تقویت می کند. انسان ها برای برخورداری از تعهد مومنانه باید علاوه بر فراگیری این دروس به محتوای این دروس ایمان بیاورند. کارآیی دروس معارف پس از مرگ نیز ادامه دارد  و با ورود انسان به برزخ، ابتدای مواجهه با محتوای غیبی دروس معارف بوده و فرد در می یابد که آنچه در کلاس های معارف شنیده، یکی پس از دیگری به عینه مشاهده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر بیان داشت: توسعه و تعمیق باورها و اندیشه های دینی و انقلابی و تحوّل مثبت در رفتارهای فردی و اجتماعی نسل جوان دانشگاهی و مقابله آگاهانه با شبهات و تفکرات التقاطی از جمله اهداف ارائه دروس معارف اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر گفت: تربیت دینی بسیار مهم است و اختصاص به اسلام و انقلاب اسلامی ندارد بلکه در غرب هم وجود دارد. منتها ابعاد و کارکردهای آن با غرب متفاوت است. لذا نقش این دروس در نگرش دینی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم است و نگرش حالت درونی و آمادگی است و در میان اجزای نگرش ابعاد عاطفی، آمادگی و رفتاری، انگیزشی، شناختی و معرفتی مهم تر است.

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان افزود: ضرورت روزآمدی و دانش افزایی و بالندگی حرفه ای استادان و دروس معارف اسلامی از جمله اولویت های دانشگاه و نهاد است چرا که این دروس نقش تعیین کننده ای در آموزش و تربیت دانشجو معلمان مومن و انقلابی دارد و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) همواره بر لزوم توجه بیشتر به این دروس و تربیت مدرسان توانا برای تصدی این مسئولیت در دانشگاه ها تأکید نموده اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: تردیدی نیست که گروه های معارف اسلامی و استادان باید برای این رسالت ها و جریانات و اتفاقات، برنامه، مطلب و روش های مطلوب داشته باشند؛ به بیان دیگر باید در مقابل جریانات مخالف این رسالت ها حرف عالمانه تازه ای داشته و با روش علمی متناسب با آنها مواجهه  نمایند.

وی افزود: هدف از ارایه دروس معارف در دانشگاه تأثیرگذاری آنها بر دانشجومعلمان است. امروزه نقطۀ کانونی توجه در خط مشی ها و سیاست های آموزشی از تدریس به یادگیری معطوف شده و باید از امکانات موجود به بهترین نحو در جهت ارتقای یادگیری استفاده شود. ازجملة این عوامل تکنیک ها و راهبردهای آموزش هستند. منظور از این راهبردها، تدابیری است جهت انتخاب هوشیارانه روش های مناسب، نظارت بر اثربخشی آن ها، اصلاح خطاها و در صورت لزوم تغییر تکنیک ها.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر تصریح کرد: دستیابی به این اهداف ارزشمند بیش و پیش از هر مؤلفه دیگر در گرو تأمین و حضور مدرّسان مؤمن، متخصص، متعهد  و زمان شناس در کرسی تدریس دروس معارف اسلامی می باشد و برای تأمین این نیاز اساسی، «دانشگاه معارف اسلامی» تأسیس گردیده است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که گروه های معارف اسلامی و استادان باید برای این رسالت ها و جریانات و اتفاقات؛  برنامه، مطلب و روش های مطلوب داشته باشند؛ به بیان دیگر باید در مقابل جریانات مخالف این رسالت ها حرف عالمانه تازه ای داشته و با روش علمی متناسب با آنها مواجهه  نماید.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر افزود: هدف از ارایه دروس معارف در دانشگاه تأثیرگذاری آنها بر دانشجومعلمان است. امروزه نقطۀ کانونی توجه در خط مشی ها و سیاست های آموزشی از تدریس به یادگیری معطوف شده و باید از امکانات موجود به بهترین نحو در جهت ارتقای یادگیری استفاده شود. از جملة این عوامل تکنیک ها و راهبردهای آموزش هستند. منظور از این راهبردها، تدابیری است جهت انتخاب هوشیارانه روش های مناسب، نظارت بر اثربخشی آن ها، اصلاح خطاها و در صورت لزوم تغییر تکنیک ها.

وی در ادامه گفت: دستیابی به این اهداف ارزشمند پیش از هر مؤلفه دیگر در گرو تأمین و حضور مدرّسان مؤمن، متخصص، متعهد  و زمان شناس در کرسی تدریس دروس معارف اسلامی می باشد و برای تأمین این نیاز اساسی، «دانشگاه معارف اسلامی» تأسیس گردیده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: برخی آسیب ها و نگرانی ها و تاکیدات پیرامون دروس معارف اسلامی در دانشگاهها در چنین جلساتی لازم است مورد توجه قرار گیرد تا نتیجه آن منجر به  ارتقاء دروس معارف گردد. از جمله این که نباید دانشجو در کلاس درس معارف احساس کند مطالب تکراری برای او ارائه می شود .

وی با اشاره به اهمیت چنین دوره های آموزشی گفت: مهم ترین اهداف چنین دوره هایی باید مواردی نظیر موارد ذیل باشد:

- تبیین اهمیت جایگاه دروس معارف اسلامی و نقش این دروس بر تربیت دینی و جهادی دانشجو معلمان

- فراهم آوردن زمینه تأثیرگذاری بیشتر استادان معارف

- توجه به دغدغه های ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اهمیت دروس معارف اسلامی و نقش آن در تربیت  و نظام اندیشه معرفت دینی

- دانش افزایی و روزآمدی و ارتقاء سطح آگاهی های اعضای هیأت علمی معارف اسلامی و مدیران گروه های معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان

- همکاری مشترک نهاد و معاونت آموزشی دانشگاه و دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان در زمینه اهداف مهم این دروس

- تبیین نظارت، هدایت و حمایت لازم در زمینه برنامه ریزی و ساماندهی دروس و استادان معارف و محتوای دروس

- بررسی و تبیین و بازآرایی سازوکار و برنامه ریزی و ساماندهی مشخص وضعیت دروس و استادان

- تعیین نقش و ارتباط دروس و استادان معارف و تعلیم و تربیت اسلامی با فعالیت های تربیتی و فرهنگی

- معرفی ظرفیت های موجود جهت استفاده از تمام ظرفیت های معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد

- استفاده از این ظرفیت ها به عنوان بزرگترین فرصت تربیتی در کنار دیگر ظرفیت ها و فرصت ها

- بهره گیری از ظرفیت ها و فعالیت ها و تجارب استادان از یکدیگر و افزایش تعامل برای خدمت رسانی بهتر

وی افزود: در همین راستا حضور استادان محترم همچون؛ استادقرائتی، استادفرحزادی، استاد گرامی، استاد مبشری، استاد اسدی گرمارودی، استاد دانشکیا، استاد توکلی، استاد شریفی از مهمترین فرصت ها و ظرفیت های این دوره آموزشی است. تشرف به حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران و جلسات مجزا با مدیران گروه های آموزشی معارف اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی با حضور مسئولین مربوطه و تشکیل کارگروه های پنج گانه بررسی ضرورت ها و ویژگی های مورد انتظار از متون دروس معارف اسلامی برای تربیت معلم شایسته براساس گرایش های تخصصی استادان و نیز میزگرد اختصاصی با حضور مدیران محترم معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نماینگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و در نهایت سخنرانی سرپرست محترم دانشگاه و معاونت محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و جمع بندی پایانی این دوره آموزشی از جمله مهم ترین برنامه های آن خواهد بود.