دبیرخانه هماهنگی گروه های آموزشی معارف و تربیت اسلامی

حجت الاسلام قریشی در نشست با همکاران معاونت آموزشی پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه ها:

در حوزه ساماندهی گروه های معارف اسلامی و جذب اساتید معارف، در بسیاری از موارد کیفی سازی قابل قبولی صورت گرفته است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام قریشی  معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نشست با همکاران این معاونت، به بیان فعالیت های انجام شده در معاونت آموزشی پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه ها پرداخت و گفت: مجموعه معاونت آموزشی پژوهشی نهاد به واسطه جامعه مخاطب استادی و دانشجویی از تاثیرگذارترین بخش های مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه ها می باشد. برای تبیین  این مساله می توان به ۵میلیون ساعت تدریس دروس معارف در دانشگاه ها اشاره کرد و بالطبع در این حوزه به واسطه نوع مسائل ضرورت داشت تغییرات راهبردی انجام شود.

وی افزود: یکی از مسائل حیاتی معاونت بحث تجدیدنظر در محتوای دروس معارف اسلامی بود که مطالبات جامعه استادی و دانشجویی در این خصوص ما را ملزم به اقدامات اصلاحی می نمود، لذا تلاش شد با مطالعات کارشناسی و بهره گیری از نقطه نظرات اساتید معارف و صاحب نظران در جلسات ستاد و استان ها به الگو و راهبردی دقیق و کاربردی دست یابیم و در بهمن ماه سال قبل این امر محقق گردد.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه گفت: طبق این سند می بایست تغییرات در دروس معارف مبتنی بر ذائقه مخاطب، نیازها و مسائل روز جامعه باشد تا بتواند اثربخشی و کارآیی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما در این راهبرد از کتاب به بسته آموزشی تغییر رویه دادیم، برای مثال در کتب قبل مانند درس انقلاب، هیچگاه به مسائلی مثل برجام یا داعش پرداخته نمی شد. این در حالی است که در بسته های آموزشی سعی شده است پارامترهای ذائقه شناختی مخاطب و اقتضائات محیط پیرامون لحاظ شود.

قریشی در ادامه با اشاره تغییر نگرش محتوایی دروس معارف در دوره جدید گفت: تمام تلاش خود را به این مهم معطوف کردیم که رویکردهای قرآن محوری و روایت محوری در تدوین دروس لحاظ گردد؛ امری مهم که متاسفانه تاکنون مغفول مانده بود.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: تولید بسته های آموزش مجازی با این رویکرد در مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان از دیگر اقدامات اساسی بود که انجام شد و سامانه تخصصی کلاسیار ویژه اساتید و دانشجویان ایجاد گردید.

وی عنوان کرد: با یکپارچه سازی خدمات آموزش مجازی، روند ارائه خدمات از کیفیت و انسجام بالایی برخوردار گردید و اکنون بیش از ۲۰۰ مکمل آموزش جهت دروس معارف اسلامی در اختیار دانشجویان می باشد.

قریشی تسهیل فرآیندهای معاونت را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: در حوزه های ساماندهی گروه های معارف اسلامی و جذب استادان معارف اسلامی، فرآیندها بازنگری شده و در بسیاری از موارد کیفی سازی قابل قبولی صورت گرفته است که می توان به روند تاییدیه مدیران گروه های معارف اسلامی و فرآیندهای مرتبط جذب استادان معارف اشاره کرد.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد در بخشی دیگر از سخنان خود به مساله پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلی این بود که بتوانیم برای معاونت یک پشتیبان نظری ایجاد کنیم و این امر با تغییر رویکرد فعالیت پژوهشکده ها از مسائل پیرامونی به رسالت های اصلی معاونت که همان اشاعه و بسط مبانی نظری انقلاب اسلامی، سرفصل های آموزشی و... می باشد صورت گرفت.  معاونت به هسته هایی نیاز داشت که نیازها را رصد کنند، برنامه ریزی کنند و براساس رسالت های اصلی معاونت تصمیم گیری کنند.

وی در خصوص اصلاحات ساختاری و عملکرد معاونت افرود: تلاش شده است ریل گذاری درست به سمت ماموریت های معاونت انجام شود، هر چند حصول موفقیت در این مساله امری زمان بر می باشد.