دبیرخانه هماهنگی گروه های آموزشی معارف و تربیت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر صفری در روز پایانی چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان:

استاد معارف و به طبع آن گروه معارف می تواند مأمن دانشجو در حل مسائل و مشکلات مختلف فکری، اخلاقی، خانوادگی و به طور کلی تمام مسائل او باشد

حجت الاسلام دکتر صفری مدیر گروه های معارف اسلامی معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در روز پایانی چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان، در جلسه آموزشی با موضوع «الگوهای نوین» بیان داشت: دروس معارف به ویژه در دانشگاه فرهنگیان از حساست بالایی برخوردار است. اگر استاد، استاد دلنشینی باشد می تواند با معرفت، احساس و رفتار دانشجو ارتباط برقرار کند. استاد معارف و به طبع آن گروه معارف می تواند مأمن دانشجو در حل مسائل و مشکلات مختلف فکری، اخلاقی، خانوادگی و تمام مسائلی که یک فرد ممکن است با آن دست و پنجه نرم کند، باشد.
وی در ادامه با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان گفت: رهبری، دانشجویان را افسران جنگ نرم و اساتید معارف را فرماندهان آن ها خواندند. لذا اگر این سلسله را ادامه دهیم، مدیر گروه معارف فرمانده ارشد جنگ است.
حجت الاسلام صفری ادامه داد: بر اساس نظرسنجی سال
96 وزارت علوم، احساس نیاز به دروس معارف بین دانشجویان بسیار بالا است. ولی این که چقدر این دروس و کلاس ها، تأمین کننده این نیازها است، جای تأمل دارد.
وی در ادامه اظهارداشت: ارکان دروس معارف، استاد، محتوا و دانشجو هستند و ما در نهاد از مدیران گروه و یا افرادی که در بخش های معارفی دانشگاه های فرهنگیان معاونت دارند انتظار داریم به این سه رکن توجه داشته باشند. اولویت ما تکریم و احترام استاد است، چه هیأت علمی و چه حق التدریس و این تکریم با رفتار خود مدیرگروه، برنامه ریزی ها و نیز پرداخت های مالی و همچنین تشویقات انجام می شود. البته هیأت علمی به خاطر ماندگاری آن در مجموعه ما و امکان برنامه ریزی دقیق تر روی آن از اهمیت بیش تری برخوردار است و بهتر آن است که برای اعضای هیأت علمی، پست تخصیص داده شود. البته اساتید حق التدریس نیز برای ما مهم هستند و باید در شناسایی، ارزیابی و انتخاب آنان هم دقت شده و افراد دارای صلاحیت و مجوزدار برگزیده شوند.
حجت الاسلام دکتر صفری در ادامه سخنان خود به لزوم شناسایی نیازهای علمی و مهارتی اساتید از طریق ارزیابی ایشان تأکید کرد و ارائه نقاط قوت و ضعف و نیازهای محتوایی و مهارتی به مدیریت های مختلف نهاد مانند دانش افزایی جهت برقرار کردن کارگاه ها و استفاده از نظرات و تجربیات یکدیگر در بسترهای مختلف مثل گفتگوی ماه را لازم برشمرد.
وی ادامه داد: امروز دانشجویان به لحاظ زمانی از همه ما جلوترند و دیگر بحث از نسل های مختلف نیست بلکه حتی بخش های مختلف یک نسل هم با هم متفاوت اند. بنابراین باید اطلاعاتمان نسبت به همه مسائل از قبیل فضای مجازی به روز باشد.
دکتر صفری در ادامه جلسه با تأکید بر اهمیت زبان زد بودن گروه های معارف به داشتن نظم، دقت و انظباط و التزام به قوانین، برگزاری دو جلسه توجیهی در ابتدا و انتهای نیم سال تحصیلی جهت ابلاغ سیاست ها و راهبردها به اساتید و نیز شیوه ارزشیابی و طرح سؤال و رد کردن لیست نمرات را لازم دانست. همچنین همراه و بین دانشجو بودن، شرکت در نمازهای جماعت و حضور در خوابگاه ها و برقراری کرسی های آزاداندیشی را مهم قلمدادکرد.
وی ادامه داد: در یک نظرسنجی که از دانشجویان شده است، اساتید معارف به لحاظ صبر، سعه صدر و اخلاق در رتبه خوبی بودند و باید از این امکان جهت انتقال محتوای مدنظر به دانشجویان بهره گرفت. باید نیازهای واقعی و کاذب آن ها شناخته شود، لذا مخاطب شناسی و توانایی ارزیابی روحیه جوانان و توجه به ادبیات گفتاری دانشجویان از اهمیت برخوردار است.
حجت الاسلام صفری در مورد محتوای دروس معارف بیان داشت: شما که رصد کننده رویکردها هستید، ما (ستاد) را در جریان این که کجا، چگونه باید رفتار شود، بگذارید و توجیه بفرمایید و کارآمدی و عدم کارآمدی شیوه ها را به ما انتقال دهید.
در انتهای جلسه داشتن جلسات مستمر با اساتید معارف، نظارت بر عملکرد مدرسین و نظم و انتظام گروه و مشخص بودن ساعات حضور برای مراجعات همکاران و دانشجویان مورد تأکید قرار گرفت.