حجت الاسلام والمسلین حیدرزاده در روز پایانی چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان:
نمره ارزشیابی استادان معارف در مقایسه با اساتید رشته های دیگر و در یک نرم کلی، از سطح قابل قبولی برخوردار است
حجت الاسلام والمسلین حیدرزاده مدیر جذب، سنجش و ارزشیابی استادان معارف اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در روز پایانی چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان به بیان مطالبی مرتبط با دروس معارف اسلامی پرداخت.
حجت الاسلام حیدرزاده با تبیین اقداماتی که در مدیریت جذب نهاد انجام می گیرد عنوان داشت: از کارهایی که در مدیرت جذب انجام می گیرد می توان به امور مربوط به بحث صدور مجوز تدریس استادان معارف، تمدید مجوز، مصاحبه های علمی، منابع مصاحبه علمی، فراخوان جذب هیأت علمی از طریق وزارتین و دانشگاه آزاد و بحث تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی اشاره کرد؛ همچنین از کارهای دیگری که در این هیأت صورت می گیرد، بحث ارزشیابی استادان معارف است که از طریق استان ها و دانشگاه ها به صورت فرم های دانشگاهی به مدیریت جذب فرستاده می شود.
وی با اظهار این مطلب که اخذ مجوز در رشته های مدرسی معارف نیز کار دیگر هیأت جذب می باشد، ادامه داد: در حال حاضر در تهران و شهرستان ها حدود 37 مرکز مصاحبه علمی داریم و اگر فردی بخواهد مجوز تدریس بگیرد نیازی نیست به قم یا تهران مراجعه کند بلکه می تواند در همان استان خودش مراحل جذب را پیگیری کند. در همین راستا یک سری اختیارات دیگر را نیز به استان ها دادیم؛ بحث دادن مجوز تدریس طبق آیین نامه ای به استان ها ارسال و ابلاغ شده، مجوز استادی که مصاحبه های علمی او تکمیل بشود، در همان استان خودش صادر می گردد. ما در هر استان یک کمیته معارف تشکیل دادیم که اعضا و وظایف آن طبق آیین نامه مشخص هستند؛ در تهران هم با توجه به کثرت اساتید 7 مرکز برنامه ریزی شده مثل کمیته معارف فرهنگیان، علمی – کاربردی، فنی – حرفه ای، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و پیام نور.
مدیر جذب، سنجش و ارزشیابی استادان معارف نهاد در ادامه به تشکیل کارگروه های دانشگاهی اشاره کرد و اظهارداشت: ما همچنین مصوبه دیگری را گذراندیم و آن تشکیل کارگروه های دانشگاهی در ذیل کمیته های معارف است به صورتی که در هر دانشگاه یک کارگروه تشکیل می شود که اعضای آن، مسئول نهاد، مدیر گروه و یک عضو هیات علمی می باشد. شرح وظایف این کارگروه در آئین نامه نوشته شده است. تعریف شده که اگر این کارگروه شخصی را ارزیابی کرد که به درد تدریس می خورد و شرایط آیین نامه را برای تدریس دارد یک مصاحبه علمی مختصر و اولیه که فرم 1 و 2 هست از او گرفته می شود و این دو فرم به استان فرستاده شده و بعد از ارائه مدرک و دریافت شماره پرونده، استان می تواند یک ترم حتی بدون انجام مصاحبه های علمی در همان دانشگاه به او مجوز تدریس بدهد؛ به این ترتیب راه کاملا برای افرادی که بدون مجوز قصد تدریس دارند بسته است به علاوه سایت اساتید هم در طول سال باز است در حالی که ما قبلا دو مرحله در سال جذب استاد در سایت داشتیم ولی الان هر زمانی که مدیر گروه، استاد خوبی را برای تدریس پیدا کند می تواند فرم های 1 و 2 را به استان ارسال کند و استان هم تا حدود 10 روز شماره پرونده به او بدهد و در همان ترم شروع به کار کند. در مرحله بعد، پس از اولین مصاحبه علمی که فرد در استان داد، استان می تواند مجوز تدریس 2 ترم در همان استان را برای او صادر کند تا کل مصاحبه های گرایش او انجام شود که بعد از این مرحله استان می تواند مجوز کامل گرایش را به او بدهد و استاد در استان مشغول به کار شود.
وی تصریح کرد: در این برنامه ریزی هیچ استادی که علاقه مند به تدریس باشد مشکلی برای گرفتن مجوز با این روش ندارد و به راحتی و در هر زمانی می تواند مشغول به کار شود.
حجت الاسلام حیدرزاده در ادامه اظهارداشت: نکته دیگر بحث ارتقای اساتید حق التدریس است؛ ما یک جدول ارتقایی مخصوص اساتید حق التدریس تعریف کرده ایم که شامل جدول فرهنگی، آموزشی و پژوهشی می باشد. مجوز هایی که به اساتید داده می شود سه ساله است استاد باید برای تمدید این مجوز یک نمره فرهنگی، آموزشی و پژوهشی طبق دستورالعمل کسب کرده باشد. البته نگاه ما اصلا نگاه سخت گیرانه ای نبوده مثلا گفته شده اگر یک استاد 70 نمره فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بیاورد با برگزاری یک کرسی آزاداندیشی در کلاس خودش، 20 نمره می گیرد. اگر استاد این نمرات را کسب نکند مجوزش تمدید نخواهد شد. هدف ما این است که اساتید معارف برای فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اقبال نشان دهند.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود به موضوع جذب هیأت علمی پرداخت و گفت: وزارت علوم در فراخوان امسال حدود 38 نفر برای جذب معارف اعلام کرده که حدود 6 نفر از دانشگاه فرهنگیان است. در بحث جذب و تبدیل وضعیت، نهاد باید تایید صلاحیت علمی و عمومی فرد را به هیأت اجرایی اعلام کند؛ مرحله اول این است که افراد باید در فراخوان جذب شرکت نمایند، بعد از این مرحله پرونده فرد به هیأت اجرایی دانشگاه ارجاع می شود و در صورت معارفی بودن، هیأت اجرایی پرونده را برای ما ارسال می کند و ما هم بعد از گذراندن مراحلی صلاحیت عمومی فرد را برای جذب تائید و یا رد می کنیم.
مدیر جذب، سنجش و ارزشیابی استادان معارف اسلامی اضافه کرد: در روند جذب در سال 98 تغییراتی را خواهیم داشت؛ یک کارگروه علمی متمرکز را در ستاد تشکیل داده ایم؛ وظیفه این کارگروه این است که کاربرگ های فردی که می خواهد عضو هیأت علمی شود را طی نمره ای به هیأت های اجرایی اعلام می کند که شامل یک نمره علمی و یک نمره عمومی می شود؛ این فرایند برای همه اعضای هیأت علمی غیر معارفی در حال اجرا بوده که ما هم از سال 98 همین روش را انجام خواهیم داد.
وی افزود: در بحث تبدیل وضعیت هیأت علمی هم طبق تیپ بندی دانشگاه و جدولی که هیأت عالی جذب ابلاغ کرده است، فرد برای هر مرحله، امتیاز خاصی از آیین نامه ارتقا را باید کسب کند. این آیین نامه 4 ماده دارد: ماده 1 فرهنگی، ماده 2 آموزشی، ماده 3 پژوهشی و ماده 4 که اجرایی است.
حجت الاسلام حیدرزاده ضمن تاکید به اساتید برای داشتن برنامه ریزی برای ارتقا و مطالعه آیین نامه آن، بیان داشت: بعضی تغییرات را در جهت بهبود شرایط برای اساتید معارف ایجاد کرده ایم؛ مثلا تلطیف بعد پژوهشی نسبت به بعد آموزشی و یا این که برای دانشیار شدن کسی که از گروه معارف مشاوره پایان نامه ای ندارد، تألیف یک کتاب یا طرح پژوهش ملی می تواند جایگزین دانشیاری یا استاد تمامی او باشد که قبلا این امکان وجود نداشت؛ البته نداشتن مقاله حتما در تبدیل وضعیت استاد اثر می گذارد و استادی که مقاله علمی پژوهشی نداشته باشد تبدیل وضعیتش بسیار سخت خواهد شد و حتی در رسمی به قطعی اصلا امکان پذیر نخواهدبود. بنابراین اساتید این موارد را حتما پیگیری بنمایند.
وی سپس به بحث ارزشیابی استادان معارف اشاره کرد و اظهارداشت: درباره نمره ارزشیابی اساتید معارف هم در مقایسه با اساتید رشته های دیگر و در یک نرم کلی، نمره ارزشیابی استادان ما یک سطح قابل قبولی را دارد که ما حتی این مطلب را در شورای اسلامی شدن هم گزارش کرده ایم و خود وزارت علوم و بهداشت هم تایید کرده اند که نمره این اساتید معارف بسیار خوب هست و این در حالی است که تدریس دروس معارف از رشته های دیگر به مراتب سخت تر است و این نمره خوب برای ما جای بسی خوشحالی دارد.
حجت الاسلام حیدرزاده در پایان، توضیحاتی درباره رشته مدرسی در دانشگاه ها بیان کرد و گفت: در رشته مدرسی معارف، ما ارشد و دکتری داریم و به 10 دانشگاه مجوز ارائه رشته مدرسی معارف را داده ایم؛ یکی از اهداف مهم ارائه این رشته این است که واقعا استاد معارف باید تربیت شود چون باید در خیلی از جوانب مثل احکام، انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و ... پاسخگوی پرسش های دانشجویان باشد.
وی اضافه کرد: در 5 گرایش، جذب ارشد و دکتری داریم؛ این موقعیت خوبی برای گرفتن دکتری رشته مدرسی معارف اساتید معارف و ارتقای آنان است به خصوص برای بسیاری از اساتید که دارای درجه مربی هستند که امیدواریم دوستان از این پتانسیل ارائه شده استفاده لازم را ببرند.