حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذوعلم در چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان:
قرائت امام و رهبری می گوید ذات اسلام، سیاست، عقلانیت، عمل ، شریعت و اخلا ق است
جلسه آموزشی «مدل تربیت معلم تراز انقلاب» از جلسات دیگری در چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان بود که با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
حجت الاسلام ذوعلم با طرح این سؤال که انقلاب در این چهل سال برای ما چکار کرده است، اظهارداشت: متأسفانه بعضی از ما در دفاع از انقلاب منفعلانه برخورد می کنیم، اینکه امروز جوان دانشجو مقابل رهبری می ایستد و انتقاد می کند، این شجاعت و دغدغه مندی دستاورد انقلاب است. موفقیت یک انقلاب به سه عامل بستگی دارد:
1- میزان تحقق اهداف
2- میزان هزینه ها
3- پیامدهای انقلاب
وی با بیان این که انقلاب اسلامی به اهدافش رسیده است، گفت: آزادی و استقلال همه محقق شده؛ ما حتی در ایام جنگ یک روز تأخیر در برگزاری انتخابات نداشتیم؛ اهداف انقلاب حتی فراتر از آن هم به دست آمده است؛ مثل قدرت منطقه ای شدن، ما حاضریم در مورد دستاوردهای انقلاب با همه گرایش ها بحث کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که هم انقلاب موفق بوده و هم نظام سیاسی ما اظهار داشت: اما عملکرد مسئولین باتوجه به اهداف نمره های مختلف داشته، در دولت ها نمره بالاتر از 70 نداشتیم و البته کمتر از 30 هم نداشتیم.
وی ادامه داد: در انقلاب هزینه ها اندک بوده، برخلاف بعضی از انقلاب ها که زیر ساخت های سخت تخریب می شود در انقلاب ما زیر ساخت های سخت مثل پالایشگاه های نفتی و... حفظ شد، زیر ساخت های نرم و دستگاه های آموزشی، فرهنگی هم حفظ شد، ارتش ماند، ژاندارمری ارتقا یافت و فقط ساواک حذف شد.
حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به این که ما در یک جنگ اقتصادی هستیم، افزود: بعضی ها که به هر بهانه ای با دولت مخالفت می کنند از این جنگ غافل شده اند و آنهایی هم که می خواهند از دولت حمایت کنند همه مشکلات را به این جنگ ربط دادند و از نارسایی های داخلی غافل شدند؛ ما در مورد انقلاب نیاز به یک نگاه فکورانه داریم که تحت تاثیر رسانه ها قرار نگیرد البته نحوه توضیح دستاوردهای انقلاب بحث دیگری است.
وی در ادامه اظهارداشت: ما امروز دچار یک بدل سازی برای انقلاب هستیم؛ بعضی می خواهند انقلاب را تحریف کنند از اسلام رحمانی سخن می گویند؛ اساتید معارف باید تلاش کنند اسلام با قرائت امام و رهبری را ترویج کنند، این قرائت از اسلام می گوید ذات اسلام سیاست و عقلانیت و عمل و شریعت و اخلاق است، در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران این نگاه کاملا ذکر شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که ما برای اینکه در دانشگاه فرهنگیان معلم طراز انقلاب داشته باشیم باید برنامه ملی درسی به طور کامل و موفق اجرا شود، افزود: در این برنامه پنج واژه و هدف برای تربیت انقلابی تأکید شده که همان اسلام ناب است. در الگو پنج عنصر و چهار عرصه ارتباطی گفته شده است، عنصر ارتباطی دانش آموز با خدا - با خود - با خلق و با خلقت؛ اگر نوع ارتباط دانش آموز با این چهار عرصه ارتباطی بر اساس مجاهدت و عقلانیت باشد این دانش آموز و معلم انقلابی خواهند بود.
وی این انقلاب را متفاوت با سایر انقلاب ها عنوان کرد و اظهارداشت: امام راحل(ره) در صحیفه این مطلب را ذکر می کنند که انقلاب ما اهدافش با بقیه فرق می کرد؛ نقش امام را در انقلاب در پیروزی خلاصه نکنیم؛ امام در انقلاب چند کار را انجام داد: فکر انقلاب را بنیان گذاری کرد، فرایند انقلاب را طراحی کرد، انقلاب را پیروز کرد و ده سال مدل حکومتی را نشان داد. امام یک قافله 36 میلیونی را از سنگ لاخ ها عبور داد و به مقصد رساند؛ این کار کمی نیست، با همه این ها امام اصلاً تحت تأثیر طرفدرانش نبود، طرفداران امام بعضی 60درصد امام بودند بعضی 80درصد ولی امام کاملا هدفش استقرار اسلام ناب بود و می گفت باید به اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) عمل کنیم.
دکتر ذوعلم انقلاب را دارای سه عنصر قلمداد کرد و بیان داشت: انقلاب سه عنصر دارد:
1- عقلانیت؛ ما با غرب اختلاف داریم ولی غرب ستیز نیستیم؛ امام گفت ما با فحشا مخالفیم نه با سینما لذا انقلاب دچار دیدگاه افراطی به غرب نیست.
2- مجاهدت
3- پیشرفت که در انقلاب اسلامی با مدل توسعه های غربی متفاوت است
انقلاب ما دچار انسداد نخواهد شد و بر خلاف غرب کنونی دچار بحران گفتمانی نخواهیم شد.
وی همچنین یک معلم انقلابی را واجد سه ویژگی مذکور دانست و گفت:
یک معلم انقلابی علاوه بر این که باید این سه عنصر انقلاب را داشته باشد، بلکه باید آن ها را در محیط خود بسط بدهد و هویت انقلابی پیدا کند.
حجت الاسلام ذوعلم در پایان تأکید کرد: عقل- ایمان- علم- عمل- اخلاق، پنج عنصری هست که معلم باید در چهار عرصه ارتباطی به کار گیرد که در این صورت ما دانش آموز و معلم انقلابی خواهیم داشت.