حجت الاسلام والمسلمین صالحی در چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان:
ما باید در مقابل حجم زیاد نشر اخبار غیرواقعی و نا امید کننده، به تولید و انتشار اخبار مثبت و امیدبخش از واقعیات بپردازیم
حجت الاسلام والمسلمین صالحی معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، جلسه آموزشی«مدیریت ادراک» را در چهارمین دوره آموزش بالندگی اعضای هیأت علمی دروس معارف اسلامی و دبیران هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان برگزار نمود.
حجت الاسلام صالحی در ابتدای سخنان خود اظهارداشت: امروز هر که در سنگر علم و دانش، دین، معنویت و انقلاب اسلامی که از یکدیگر انفکاک پذیر نیستند، قصد خدمت دارد، باید به دو مؤلفه مهم توجه کند. مؤلفه اول که از آن با تعابیر مختلفی مثل مدیریت روان شناختی و یا توجه به فلسفه زبان یاد می کنند و بنده اسم آن را مدیریت ادراک گذاشته ام، موضوعی است که امروزه برای اثرگذاری در مخاطب نمی توان از آن غفلت کرد؛ چیزی که از آن به رسانه هم یاد می شود.
وی ادامه داد آنچه امروز اثرگذارتر از واقعیت شده و مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود بدان پرداخته اند، جنگ اراده ها است و خود را قبل از هر چیز در جنگ روایت ها بروز و ظهور می دهد. آنچه بر اراده اثر می گذارد، آن روایتی است که از واقعیت و یا غیر واقعیت در ذهن نقش می بندد؛ بنابراین برای اثرگذاری در عرصه علم، دین، اندیشه، انقلاب و فرهنگ، باید به این موضوع حساس بود و دانش لازم را نیز بدست آورد.
معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان این که اگر دانش مدیریت ادراک و تصویرسازی، در فرد کم باشد، خود او دچار خطای محاسباتی شده و کارکرد مناسب را نخواهد داشت، افزود: لذا رهبر انقلاب مسئولین کشور را متوجه این امر می کنند و بیان می دارند مراقب باشید دچار خطای محاسباتی نشوید. بنابراین باید مراقب تصویرسازی که روی خود ما می شود و تصویرسازی و مدیریت ادراکی که توسط دشمن اتفاق می افتد باشیم و به آن تصویرسازی که در ورای هر اقدام ما در ذهن مخاطب انجام می شود، توجه کنیم.
حجت الاسلام صالحی فضای مجازی را بزرگ ترین ابزار تصویرسازی و مدیریت ادراک معرفی کرد و افزود: ما باید در مقابل حجم زیاد نشر اخبار غیرواقعی و نا امید کننده و متشنج کننده، با تولید و انتشار اخبار مثبت و امیدبخش از واقعیات بپردازیم و ما باید متناسب با نیاز و ادبیات تأثیرگذار در فضای دانشجو و اولویت بندی ها، در انتقال مطالب، عمل کنیم و از تولید خبرهای خوب و بازتاب آن ها و دستاوردها غفلت نکنیم.
وی در مورد آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها گفت: اخباری که در این راستا منتشر می شود با واقعیت متفاوت است، البته نگرانی هایی وجود دارد ولی نه به این اندازه که در فضای مجازی به پمپاژ آمارهای منفی پرداخته می شود. با توجه به تسهیل ابتلا به فسادهای گوناگون، نسل جوان امروز همان طور که رهبری هم فرمودند از نسل گذشته بهتر است.
حجت الاسلام صالحی در بین صحبت های خود به آمارهای مثبتی مانند شرکت سیصدهزار نفری دانشجویان در جشنواره قرآنی کشور و یا اعلام آمادگی برای حضور 70 درصدی در جبهه در صورت رخداد جنگ، اشاره کرد و گفت ما باید در انتشار اخبار خوب فعال باشیم.
معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بخش دوم سخنان خود به بیان مدیریت دانش پرداخت و گفت امروز در تحلیل فضای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی کشور و دانشگاه ها، بیش از احصای نظام مسائل، باید به اولویت بندی نظام مسائل توجه کنیم.
وی درباره این موضوع با اشاره به این سخن حضرت امیر(علیه السلام) که می فرمایند: «لیس العاقل من یعرف الخیر من الشّر، بل العاقل من یعرف خیر الشّرّین» بیان کرد: آدم عاقل کسی نیست که خوبی را از بدی تمیز دهد و تبیین کند؛ چیزی که عمده وقت جلسات ما را می گیرد همین است که افراد آسیب ها و نقاط قوت را برمی شمارند. این که چه باید انجام دهیم و چه اولویتی وجود دارد مهم است به عنوان مثال گستردگی غیرمنظم مراکز آموزش عالی بزرگ ترین و دم دست ترین معظل نظام آموزش عالی کشور است؛ اگر به سامان دهی این امر نپردازیم، حتما دچار بحران خواهیم شد.
حجت الاسلام صالحی در ادامه تبیین سخن حضرت علی(علیه السلام) بیان کرد: انسان عاقل شر را لزوماً آسیب نمی بیند بلکه نگاه تبدیل کننده تهدید به فرصت دارد و از دل دو اتفاق ناگوار، آن که خیر و فرصت بیش تری دارد را تشخیص می دهد.
وی در ادامه سخنان خود به اولویت بندی مسائل فرهنگی و اجتماعی و نیز مسائل سیاسی دانشگاه پرداخت و گفت: ما در مسائل فرهنگی و اجتماعی باید خود را در کنار دانشجو ببینیم و ادراکی برای او ایجاد کنیم که او خود را در کنار ما درک کند؛ بنده این را «نهضت مواسات» عنوان داده ام.
معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: اولویت نخست در مسائل فرهنگی و اجتماعی، آسیب های اجتماعی است؛ رشد آسیب های اجتماعی از سال 95 به 96 خیلی بیش تر از رشد آن از سال 94 به 95 شده است، بنابراین توجه به این مسأله مهم است تا جایی که رهبر انقلاب جلساتی در این باب داشته اند. وی در ادامه به ارائه آمارهایی از آسیب های اجتماعی پرداخت و تأثیرگاری بیش از حد فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و نیز بحران روانی ناشی از مشکلات اقتصادی را دو عامل اصلی رشد این آسیب ها عنوان کرد.
حجت الاسلام صالحی مسائل سبک زندگی، خانواده، ازدواج، انقلاب جنسی و مسائل مربوط به زنان را جزء مسائل بسیار مهم فرهنگی – اجتماعی عنوان کرد و اظهارداشت: انقلاب جنسی لزوماً به معنای بدپوششی نیست، بلکه آزادسازی جنسی یک جنبش اجتماعی بود که نظام سنتی رفتارهای جنسی و روابط بین فردی را در غرب به چالش کشید؛ آزادسازی جنسی شامل افزایش مقبولیت برهنگی خارج از ضوابط دگرجنس گرایانه و خارج از حالت تک شریکی را رواج داد و به دنبال آن برهنگی در ملأ عام، هنجار شدن همجنس گرایی و قانونی شدن سقط جنین همگی در غرب مطرح شد و در فرهنگ ما امروز تجلیات و بروز و ظهورهایی از آن مشهود است.
وی با اشاره به مسأله پژوهش محوری ادامه داد: مسأله دیگر در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، مسأله پژوهش محوری در این مسائل است و افزود ما در برنامه ریزی های زندگی اجتماعی، ارائه سرفصل های درسی و اثرگذاری در مخاطب، خیلی به واقعیاتی که زیر نگاه پژوهشی قرارگرفته باشد توجه نداریم.
حجت الاسلام صالحی افزود: موضوع دیگر، مسأله توجه به سرمایه اجتماعی ادبیات دینی است. امروز روحانیت باید در جامعه بروز و ظهور داشته باشد و به خلق و توسعه مخاطب توجه شود. باید بین اساتید و روحانیت با دانش جویان رابطه پدر-فرزندی وجود داشته باشد. توجه به تولیدات فاخری که امروز تولید می شوند و بهره گیری از آن ها نیز باید مدنظر قرار گیرد مثل کتاب رهنمای طریق که حضرت آقا در مورد آن فرمودند : «مطالب سودمند بسیاری در آن هست که برای جوانان دانستن آن ها لازم یا راه گشاست». توجه به شبکه قرآنی، مذهبی، فرهنگی و این که فردی که از دل این ها بیرون می آید، عالمانه تر، مؤمنانه تر، خالصانه تر و کم انحراف تر خواهند بود.
معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در حوزه مسائل سیاسی به سیاست داخلی پرداخت و بیان کرد: مسائلی از قبیل اتفاقات ده ونک تهران، مسأله هفت تپه و حمایت از تحرکات کارگری در دانشگاه ها برای ما پیام دارد و آن این است که فضای دانشگاه نسبت به موضوع عدالت اجتماعی بیش از سایر موضوعات واکنش نشان می دهد. مسأله عدالت موضوعی است که برای هر طایفه و ذائقه ای می تواند سرمایه اجتماعی جمع کند؛ لذا در سال گذشته، تفکرات چپ مارکسیستی هم در دانشگاه با شعار عدالت، نسبت به گذشته بروز و ظهور بیش تری پیدا کرده است؛ البته مسائل اقتصادی و ناعدالتی هایی که در جامعه احساس می شود، به این مسأله دامن زده است. موضوع عدالت مهم است زیرا هم در بین جریان انقلابی موضوع پرچالشی است و هم وسیله ای است برای جذب سرمایه اجتماعی برای جریانات ضدانقلاب. شناخت مرز عدالت و مصلحت، موضوعی پیچیده و چالش برانگیزاست، بنابراین، توجه به موضوع عدالت و تولید دانش در این موضوع باید مدنظر قرار گیرد، موضوعی که ضدانقلاب و نیز تفکرات چپ مارکسیستی در حال ورود به آن هستند.
وی در پایان سخنان خود، مسئله افول آمریکا را در حوزه مسائل سیاست خارجی مهم دانست که باید بدان توجه کرد و در پایان بر عدم غفلت از این نکته که باید از فرصت قرارگیری در آستانه دهه پنجم انقلاب، برای تبیین هوشمندانه، هنرمندانه و روشنگرایانه و نه کلیشه ای دستاوردهای انقلاب غفلت نشود، تأکید نمود.